Trekinetic

Een nieuw concept, een nieuw uitgangspunt, een nieuwe gedachtegang.

Na 7 jaar ontwikkeling en 14 prototypes later stelt TNS revalidatie service de Trekinetic voor aan de Nederlandse rolstoelgebruiker.

Was het zo slecht gesteld met het aanbod en diversiteit aan rolstoelen?
Nee dat niet direct. Alles is tegenwoordig mogelijk. Gespecialiseerde bedrijven zoals TNS bouwen reeds vele jaren superlichte rolstoelen met een scala aan mogelijkheden geheel afgestemd op de gebruiker en zijn omgeving.

Formule I
Waar het wel slecht mee gesteld was, was de gedachtegang bij de ontwikkeling van nieuwe rolstoelen. Te veel werd gekeken naar het oude concept zonder de ogen te openen voor een geheel nieuwe aanpak.
Die nieuwe aanpak komt voort uit de filosofie die gebruikt word bij de bouw van formule I auto’s. Je gaat uit van een bepaling van de meest ideale positie van de bestuurder en vanuit deze positie construeer je het meest perfecte rijwielgedeelte. Hierbij nauw lettend op functionaliteit, aandrijving, comfort en vooral ook begeleiding door derden.

Onderzoek naar de aandrijving resulteerde in ver naar voren geplaatste aandrijfwielen. Hierdoor worden schouder en bovenlichaam ontlast en is de beweging veel natuurlijker. De kracht die benodigd is om in beweging te komen en te blijven is vele malen minder dan in een conventionele rolstoel. Daarnaast werd de zitunit voorzien van een gasveer zodat voor iedere activiteit in de rolstoel de juiste positie gekozen kan worden en voor voldoende demping zorgt op oneffen ondergrond.
Aan Aan de achterkant van de rolstoel bevindt zich één zwenkwiel. Dit maakt de rolstoel enorm wendbaar en de gepatenteerde instelbare vorkdruk zorgt er voor dat de rolstoel in één lijn blijft rijden zonder dat je constant de rijrichting moet corrigeren. Dit is vaak een probleem in de huidige rolstoelen Deze reageren namelijk enorm op een schuin aflopende ondergrond.

Gebruik
Dit brengt ons op het gebruik van de rolstoel. Je zou denken dat zo’n sportief uitziend apparaat alleen geschikt is voor actieve jongeren maar niets is minder waar. De grootste vraag naar een rolstoel die tevens geschikt is voor onverhard terrein komt van de groep 40 plussers. Dit zijn de mensen die met grote regelmaat graag vertoeven in bos en duingebied. Gewoon om samen te “wandelen” of vanwege hobby met honden, vogels, golf etc. De unieke rijeigenschappen van de Trekinetic maken het all road rijden tot een genot. Duwen van de rolstoel door een begeleider is al even gemakkelijk. Zo gemakkelijk zelfs dat de begeleider naast de rolstoel i.p.v. achter de rolstoel loopt en met één hand de duwbeugel hanteert. Dit noemen we met recht; “samen wandelen”
Voor het wat robuustere off road werk heeft de Trekinetic een forse camberstand (schuinstand van de wielen) wanneer deze camberstand niet gewenst is kan hij eenvoudige middels het handmatig draaien van de camberbar gereduceerd worden zodat ook smalle deuropeningen genomen kunnen worden. In combinatie met de als optie verkrijgbare 26 inch ADL wielen is het dagelijks gebruik van de Trekinetic gewaarborgd.

De grote wielen zijn voorzien van trommelremmen zodat bij bergaf rijden niet alleen gebruik gemaakt hoeft te worden van de hoepels om de rolstoel af te remmen maar eenvoudig met de handremmen geremd kan worden.

Zelfs een paraplu ontbreekt niet. Misschien een iet wat te ver doorgevoerd item van de formule I ? Deze paraplu passend in een houder aan de voorkant van de rolstoel of in een houder aan de duwgreep zal niet vaak gebruikt worden tegen de zon aan de start van een race maar mogelijk wel tegen de ontstuimige buien die ons klimaat rijk zijn. Na gebruik kan de paraplu aan een houdertje onder de zitting opgeborgen worden.

Ook is er in het ontwerp rekening gehouden met een variabele publiek. zelfs opties als armleuningen zijn leverbaar .

Ik hoor u al zeggen hoe zit het dan met transport. Ja hoor de veertien prototypes in 7 lange en moeizame jaren van ontwikkeling waren niet voor niets en er is een verkleinbaar frame ontwikkeld. Het achterframe ontgrendelen en wegklappen, quick release wielen uitnemen en voetsteun inschuiven, Er blijft dan een pakket over van 88 x 40 x 62 cm. met een gewicht van 9 kg. Niet iets wat je eenvoudigweg voor je stuur langs de auto in trekt maar zeker voldoende compact voor kofferbak of achterbank.

Wanneer je de stoel beter gaat bekijken valt de perfectie van het ontwerp je op. Het frame is opgebouwd uit speciaal voor Trekinetic ontworpen en gegoten aluminium onderdelen. De lijnen in de rolstoel zijn als door een kunstschilder weggezet en de carbon fiber kuipzit maakt het helemaal af.

Zo blijkt maar weer dat een open mind en niet geplaagd worden door voorkennis een goed uitgangspunt kan zijn voor de ontwikkeling van een beter product.
Een product voor mensen die naast gewoon gebruik ook wel eens off road gaan
Een product voor mensen waarvoor de handmatige hoepel aandrijving in een conventionele rolstoel te zwaar wordt
Een product voor mensen die graag Out Door wandelen en hierbij onverharde wegen niet schuwen
Een product voor sporters zoals golf
Een product voor mensen die vroeger al van de formule I droomden
Een product voor een specifieke groep rolstoelgebruikers.

Its a good fit! Sommigen zullen toekijken en veroordelen, terwijl anderen zullen ervaren en volgen. Het uiteindelijk resultaat heet “VOORUITGANG” en dat is waar de eindgebruiker van profiteert Ik zie je graag voor een eerste proefrit